Pressmeddelande 2009-10-22

 

 

Imorgon samlas över 300 stats- och regeringschefer och företrädare för internationella organisationer och näringsliv, samt 3-5000 övriga delegater från hela världen på Älvsjömässan i Stockholm. Detta som en del av European Development Days, Sveriges största EU-event under ordförandeskapet.

 

Storstockholms taxisektion av SAC syndikalisterna varslar härmed blockad av Älvsjömässan med start från imorgon klockan 07.00. Strejkkommittén beräknar att mellan sex och åttahundra taxibilar kommer delta i blockaden I detta ingår syndikalisterna, oorganiserade friåkare och förare från såväl de mindre som de stora bolagen. Målet är att ingen trafik in eller ut från mässan skall vara möjlig under dagen och att protesterna tydligt skall nå fram till de internationella besökarna.

 

Istället för att protestera i city eller på Arlanda, där gemene man i högre grad riskerar att stoppas i trafiken, har strejkkommittén beslutat att vända sig direkt mot maktens centrum. Att Luftfartsverket tillåter ett diskriminerande taxisystem där små seriösa taxiförare slås ut till förmån för stora bolag med dåliga villkor, det är en skam för Sverige som ordförandeland i EU och detta bör tydligt uppmärksammas.

 

-   Det har inte varit ett enkelt beslut för strejkkommittén, men antingen gör vi allt som står i vår makt för att stoppa det här diskriminerande kösystemet eller så förlorar vi jobben inom ett par veckor. Precis som många journalister tvingas teckna F-skattsedel för att få jobb, tvingas vi teckna egna enmansbolag för att få jobb, men det betyder inte att vi skall stå rättslösa eller finna oss i vadsomhelst, säger Mahmoud Monfared i SSTS styrelse.

 

-   Vi stödjer taxisektionen i deras beslut och kommer vara dem behjälpliga imorgon på alla sätt vi kan. Också friåkarna är en del av den svenska arbetarklassen. Arbetsmarknaden förändras och idag måste man i flera branscher teckna egen firma för att överhuvudtaget få jobb.Vår jurist har närvarat vid mötet med Luftfartsverket och det nya kösystemet är varken juridiskt eller moraliskt försvarbart. Det ger ett fåtal aktörer med dåliga arbetsvillkor så stora konkurrensfördelar att seriösa taxiförare förlorar jobben. Detta måste vi stoppa om vi kan, meddelar Jan Abrahamsson på Storstockholms Transportsyndikat, syndikalisternas branschorgan med sektioner i tunnelbanan, på bussarna och järnvägen.

 

Mer info på: http://ssts.blogg.se

 

Presskontakt: 0739810025


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0