Bakgrund till aktionen mot Älsvjömässan 23/10

 

- Vill man få bort ockrarna från Arlanda ökar man kontrollen, man drar inte 50% av Stockholms taxiförare över en kam, säger Mahmoud Monfared i SSTS styrelse.


Under gårdagens förhandling gjordes det tydligt att Luftfartsverket överhuvudtaget inte var intresserade av Taxisektionens åsikt i frågan om det nya kösystemet. Trots att SSTS kallat till förhandling och Luftfartsverket accepterat kallelsen, förklarade man vid sittande bord att man inte ämnade diskutera frågan med SSTS. Däremot klargjorde man sina tankar kring det nya kösystemet och mycket intressant information kom fram. Följande borde intressera alla som förespråkar en fri marknad och rättvis konkurrens.

Det nya kösystemet har sju filer, men två filer är ointressanta i sammanhanget eftersom en är en genomfartsfil och en är avsedd för norrgående körningar från Arlanda. De fem återstående taxifilerna är till för körningar till Stockholm. Av dessa fem filer skall Taxi Stockholm få ensamrätt på de två första, Taxi Kurir och Taxi 020 på nummer tre och fyra och alla övriga aktörer skall hänvisas till kön fem rader bort från kunden. De övriga aktörerna (alltså de mindre bolagen där våra medlemmar ingår) är i praktiken 50%, alltså hälften, av alla taxibilar i Stockholm. Denna hälft skall alltså hänvisas till att samsas om den sämsta kön. De tre aktörerna som tjänar på systemet är dessutom i själva verket två, eftersom Taxi 020 och Taxi Kurir gemensamt ägs av företaget Fågelviksgruppen.



Luftfartsverket säger naturligtvis inte att man premierar vissa bolag, utan att man har skapat ”objektiva” kriterier för vilka företag som skall stå i de fyra första filerna. Men kriterierna är satta så att endast just dessa två aktörer kvalar in. Man har långt i förväg diskuterat det nya systemet med dessa tre aktörers branschorganisation, Taxiförbundet, där de flesta friåkarna och mindre bolagen inte är representerade. Taxiförbundets remissvar blev föga förvånande att de tycker systemet är en bra idé. Våra medlemmar, däremot, och alla små bolag, fick reda på det nya systemet tre veckor i förväg. Och när sektionen väl kallar till förhandling är Luftfartsverket överhuvudtaget inte intresserade av deras åsikt.



Systemet innebär också att man skall ge generell förtur för bilar som kommer in till Arlanda med körningar från Stockholm. Eftersom alla de små bolagen under de senaste åren har blivit bortträngda från Centralstationen, mässorna, färjeterminalerna och de stora hotellen, så ger även detta endast förtur till samma tre, i praktiken två, stora bolag. Detta är knappast rättvis konkurrens och en fri marknad. Det är en myndighet som spelar två privata storföretag i händerna på bekostnad av seriösa och organiserade taxiförare som man vill tvinga i konkurs.

Ett annat argument som förs fram är att det är av miljöaspeketer man vill ge de fyra första köerna åt två företag. Men bland de 50% av Stockholms taxibilar som trycks bort till den sista kön så är andelen miljöbilar s t ö r r e  än hos Fågelviksgruppens och Taxi Stockholms bilar. Menade man allvar med miljöhänsynen skulle systemet se ut precis tvärt om.

Luftfartsverket har även menat att systemet tillkommer för att få bort ockrare som tagit överpriser för körningar Arlanda- Stockholm. Taxisektionen är helhjärtat för hårdare tag mot ockrarna på Arlanda och för ökade kontrollåtgärder. Men att dra 50% av Stockholms taxibilar över en kam är fel väg att gå. Taxisektionen är för fasta taxipriser och kräver ett på alla vis städat uppträdande mot kunder från sina medlemmar.


”Ni kommer inte längre än så här”, avslutade Luftfartsverkets säkerhetschef. Vi får väl se. Luftfartsverket har från sin sida visat att det inte går förhandlingsvägen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0